[الجزء الرابع] الحلقة الخامسة

قالت سارة:
يا مانت كريم يا رب، آه يا سامع دعاي وعالم بشكواي، معقولة ييجي الحل كده من عندك يا رب؟ معقول يكون فيه لجنة متابعة الشركة حاتسيبها في مصر لمتابعة المشروعات المنفذة واللجنة دي تلاتة بس وعمر يتعين رئيسهم؟ سبحانك يا الهي، يعني الشركة الاجنبية لم تعلن عن لجنة المتابعة عشان تضمن ان كل الكفاءات الكبيرة تطمع في السفر لهولندا عشان ما فيش حل غير كدة في مصر، و يكون النتيجة ان حبيبي عشان ما قدمش في هولندا وعشان هوه من اكفا المهندسن الموجودين كان اول واحد مرشح لرئاسة لجنة المتابعة .. اول حاجة عملتها بعد ما عمر بلغني الخبر اني سجدت لله شكرا .. احمدك يا رب حمدا كثيرا ..
انا كنت عارفه انت اللي حاتحلها من عندك، وبرضه اتعلمت ما احكمش رأيي واتشدد لان في النهاية قدر الله نافذ .. إن الله بالغ أمره، قد جعل الله لكل شيء قدرا ..

قال عمر:
انا مش سعيد بحل موضوع الشغل قد مانا سعيد عشان خاطر سارة .. دي بعد ما كانت خلاص وافقت على اني اعمل اللي انا شايفه، لكن ربنا سبحانه وتعالى اعلم من الجميع .. الحمد لله الذي هدانا لذا وما كنا لنهتدي لولا ان هدانا الله ..

قالت سارة: عارف مامتك كلمتني النهاردة من مكة وقالت لي اني وحشتها .. شفت المعجزة دي؟ بقه مش غريبة معجزتين في يوم واحد كده؟ شغلك و كمان وحشت مامتك.!!

عمر: هاها حرام عليكي يا شيخة .. دي بتحبك والله .. بس هي ماما مش بتعرف تبين عواطفها ..
سارة: مانا قلت لها انها هي كمان وحشتنا، وطلبت منها ترجع بقة ..
عمر: بجد يا سارة قلتيلها كدة؟ جزاكي الله كل خير .. حتى لو مش حاتيجي، اهي برضة تحس اننا مرحبين بيها ..
سارة: لا ما انا نسيت اقولك انها جاية فعلا ..
عمر: بس دي ما قالتليش حاجة خالص عن الرجوع ..
سارة: ماهي اصلها عاملهالك مفاجاة جميلة .. ان شاء الله حاتيجي الخميس الجاي .. شفت بقة لو كنا سافرنا دلوقتي كان حيبقى وضعها إيه؟
عمر: عندك حق و الله .. شوفي حكمة ربنا يعني .. صحيح كانت ماما حاتعمل إيه دلوقت لو انا مش في مصر؟؟

قالت سارة:
تمتمت في سري: مانا اللي استاهل، مالها هولندا؟!!
لا يابت .. الحمد لله برضة، اهي هولندا فيها كفار وممكن الواحد يتاذى في دينه، لكن لما قعدت في بلدك أهي جايه لك اهيه اللي حاتكفر سيئاتك كلها باذن الله ..

وصلت حماتى فى معادها يوم الخميس، بس الشهادة لله قابلتني مقابلة جميله وكانت مشتاقة ليحيى اوي اوي .. وقالت انه ماشاء الله كبر اوي .. ولما روحنا البيت قالت لي انها حلمت بيا .. ولما قلت لها خير يا طنط، قالت: آل إيه وهي بتعمل عمرة مع بنتها غفلت في الحرم بعد صلاة الفجر، وحلمت بيا وكنت طفلة صغيرة ملفوفة في بطانية .. وواحد لابس ابيض بيديني ليها ويقولها بنتك اهيه .. و بعدين كشفت عني البطانية لقتني حاضنة بنت صغيرة جدا وقلت لها دي مريم بنتي، ورددت { وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ }
و قالت لي: لو ربنا اراد وجبت بنت بقة يا سارة تسميها مريم، اتفقنا؟
الله على الرؤيا، جميلة واسم جميل .. البنت في الحلم رزق واسع .. بس اسم مريم ده صحيح غالي اوي، و بعدين الرؤيا بعد الفجر بتكون باذن الله صادقة .. اول مرة فس حياتس احس فعلا ان ام عمر زي امى بالضبط .. وحضنتها بحب جارف وهي كمان.. سبحانك يا مؤلف القلوب يا رب .. وانا فعلا حاسة اني مش مضبوطة بقالي كام يوم، وعندي حالة نوم فظيعة .. وربنا يكرمها حماتي بتقوم الصبح هي اللى بتعمل الاكل .. وبعد كام يوم اتاكدت ..

قالت سارة: عمر أنا عندي ليك خبر ..

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Facebook Twitter Favorites More